Συχνές Ερωτήσεις | ATLAS Κοινόχρηστα
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΟΛΥΚΑΤΟΙΚΙΑΣ

- Ποια κοινόχρηστα αφορούν τον ιδιοκτήτη και ποια τον ενοικιαστή;

Οι δαπάνες κοινοχρήστων μιας πολυκατοικίας αναφέρονται στο διαμέρισμα ως μέρος του συνόλου της πολυκατοικίας και στην αναλογία του για την κάλυψη των δαπανών λειτουργίας και συντήρησής της. Αποτελεί συμφωνία μεταξύ ιδιοκτήτη και ενοικιαστή, είτε τυπικά διατυπωμένη στο συμβόλαιο μίσθωσης, είτε προφορικά, σχετικά με το ποιος θα καταβάλλει τις δαπάνες. Σε κάθε περίπτωση δαπάνες σχετικές με την καθημερινή λειτουργία της πολυκατοικίας όπως η καθαριότητα, η συντήρηση του ανελκυστήρα, οι καταναλώσεις ΔΕΗ και ΕΥΑΘ, αποφράξεις σωληνώσεων λόγω χρήσης κλπ., θα μπορούσαν να θεωρηθούν λογικά δαπάνες του ενοικιαστή. Δαπάνες που αναφέρονται σε αντικατάσταση εξοπλισμού της πολυκατοικίας, σε βαφές ,σε μονώσεις , σε αλλαγή ολόκληρου  ή μέρος του ανελκυστήρα, σε ανακαινίσεις κλπ. θεωρούνται λογικά δαπάνες ιδιοκτήτη.Οι δαπάνες κοινοχρήστων μιας πολυκατοικίας αναφέρονται στο διαμέρισμα ως μέρος του συνόλου της πολυκατοικίας και στην αναλογία του για την κάλυψη των δαπανών λειτουργίας και συντήρησής της. Αποτελεί συμφωνία μεταξύ ιδιοκτήτη και ενοικιαστή, είτε τυπικά διατυπωμένη στο συμβόλαιο μίσθωσης, είτε προφορικά, σχετικά με το ποιος θα καταβάλλει τις δαπάνες. Σε κάθε περίπτωση δαπάνες σχετικές με την καθημερινή λειτουργία της πολυκατοικίας όπως η καθαριότητα, η συντήρηση του ανελκυστήρα, οι καταναλώσεις ΔΕΗ και ΕΥΑΘ, αποφράξεις σωληνώσεων λόγω χρήσης κλπ., θα μπορούσαν να θεωρηθούν λογικά δαπάνες του ενοικιαστή. Δαπάνες που αναφέρονται σε αντικατάσταση εξοπλισμού της πολυκατοικίας, σε βαφές ,σε μονώσεις , σε αλλαγή ολόκληρου  ή μέρος του ανελκυστήρα, σε ανακαινίσεις κλπ. θεωρούνται λογικά δαπάνες ιδιοκτήτη.

 

- Πως μπορώ να μάθω αν πλήρωσε ο ένοικός μου τα κοινόχρηστα του;

Μπορείτε τηλεφωνικά καλώντας μας στο 2310 277 800 και κάποιος συνεργάτης μας θα σας ενημερώσει για ότι χρειάζεστε  είτε μέσω της ιστοσελίδας μας www.atlas-koinoxrista.gr με το email και το pin σας στο online σύστημα μπορείτε να παρακολουθείτε τις κινήσεις του διαμερίσματός σας.

 

 

- Πώς μπορώ να λαμβάνω τα κοινόχρηστά μου ηλεκτρονικά;

Mας δίνεται το email σας κι εμείς σας δημιουργούμε ένα pin. Με το pin που θα λάβατε πηγαίνοντας στην ιστοσελίδα μας www.atlas-koinoxrista.gr και στην online υπηρεσία δίνεται το email σας και το pin που λάβατε και πατώντας σύνδεση σας ανοίγει η καρτέλα του διαμερίσματός σας. Μπορείτε να κάνετε την πληρωμή σας μέσω RF μέσω διατραπεζικού συστήματος ΔΙΑΣ καθώς και online από την ιστοσελίδα μας.

 

- Τι απαιτείται για να αναλάβουμε την οικονομική διαχείρισή του κτιρίου;

Για την οικονομική διαχείρισή της πολυκατοικίας απαιτείται:

  1. Κανονισμός πολυκατοικίας αν υπάρχει
  2. Πινάκας τ.μ (η δήλωση τ.μ από τον διαχειριστή αν δεν υπάρχει πινάκας) και μελέτη θέρμανσης όταν έχουν θερμιδομετρική η ωρομέτρηση
  3. Ονοματεπώνυμα/τηλέφωνα/email ιδιοκτητών και ενοικιαστών
  4. Υπογραφή ιδιωτικού συμφωνητικού εκπροσώπου /εκπροσώπων (διαχειριστή) με την εταιρεία μας
  5. Απόφαση γενικής συνέλευσης για τον ορισμό εκπροσώπου (διαχειριστή) απέναντι στην εταιρεία μας, ώστε να λαμβάνουμε από αυτόν εντολές σχετικά με την οικονομική διαχείριση της πολυκατοικίας (έξοδα/χρεώσεις, επιπλέον)
  6. Απόδοση αποθεματικού αν υπάρχει (δεν είναι απαραίτητο)
  7. Στοιχεία συνεργαζομένων συνεργείων για τις πληρωμές (καθαριότητα /ανελκυστήρας κτλ)
  8. Πρόσφατοι λογαριασμοί ΔΕΗ, νερό, αέριο

- Στην πολυκατοικία υπάρχουν απλήρωτα κοινόχρηστα από ποιον μπορούμε να τα διεκδικήσουμε;

Οι συνιδιοκτήτες ασκούν αγωγή προς τον ιδιοκτήτη του διαμερίσματος ΠΑΝΤΑ ασχέτως αν το μισθώνει ή όχι. Εκείνος μετά από την πλευρά του μπορεί να κινηθεί νομικά εναντίων του ενοίκου του, αν το μισθώνει.

 

- Υπάρχει χρόνος παραγραφής για τα απλήρωτα κοινόχρηστα;

Tα απλήρωτα κοινόχρηστα παραγράφονται συνήθως μετά το πέρας της πενταετίας, εάν δεν υπάρχει δικαστική αξίωση και απαίτηση για την πληρωμή τους. Ωστόσο αν οι συνιδιοκτήτες δεν διεκδικήσουν εγκαίρως τα απλήρωτα κοινόχρηστα τότε μπορούν να διεκδικήσουν μόνο τα χρωστούμενα της τελευταίας πενταετίας. Αν για παράδειγμα ένα διαμέρισμα χρωστάει 10 χρόνια κοινόχρηστα, μπορούν δικαστικά να απαιτήσουν μόνο τα χρωστούμενα της τελευταίας πενταετίας.

 

ΕΚΔΟΣΗ ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΩΝ

- Στην πολυκατοικία μου έχει αναλάβει η ATLAS ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΑ την έκδοση κοινοχρήστων μπορώ να πληρώνω στο γραφείο ή ηλεκτρονικά τα κοινόχρηστά μου;

Η συγκεκριμένη πολυκατοικία έχει επιλέξει την απλή έκδοση των κοινοχρήστων, άρα η εταιρία μας εκτελεί μόνο την μηχανογράφηση. Για οποιαδήποτε πληρωμή ή πληροφορία σχετικά με τις χρεώσεις θα πρέπει να απευθύνεστε στη διαχειριστική επιτροπή της πολυκατοικίας σας.

 

- Μπορούμε από απλή μηχανογράφηση η εταιρία ATLAS ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΑ να αναλάβει την οικονομική διαχείριση της πολυκατοικίας μας;

Εννοείται ότι αν η διαχειριστική επιτροπή, έπειτα από γενική συνέλευση, αποφασίσει να παραδώσει την οικονομική διαχείριση το γραφείο μας είναι πάντα στη διάθεση σας να σας εξυπηρετήσει.

 

- Τί απαιτείται για να αναλάβουμε την έκδοση των κοινοχρήστων στη πολυκατοικίας σας;

Για την έκδοση κοινοχρήστων απαιτείται:

  1. Κανονισμός πολυκατοικίας αν υπάρχει
  2. Πίνακας τ.μ (η δήλωση τ.μ από τον διαχειριστή αν δεν υπάρχει πίνακας) και μελέτη θέρμανσης όταν έχουν θερμιδομετρική η ωρομέτρηση
  3. Υπογραφή ιδιωτικού συμφωνητικού εκπροσώπου /εκπροσώπων (διαχειριστή) με την εταιρεία μας
ΤΕΧΝΙΚΗ ΚΑΛΥΨΗ

- Έχουμε ένα τεχνικό πρόβλημα στην πολυκατοικία πού πρέπει να απευθυνθούμε;

Αν έχετε ήδη συνεργασία με τεχνικό της ειδικότητας που χρειάζεστε ή γνωρίζετε κάποιον τεχνικό εμείς ερευνούμε την διαθεσιμότητα των υφιστάμενων συνεργασιών και λαμβάνουμε προσφορές ώστε να σας εξασφαλίσουμε την καλύτερη λύση στο πρόβλημά σας.

 

- Τί είναι η υπηρεσία AtlasSupport;

Η AtlasSupport σας παρέχει και σας εξασφαλίζει να βρει άμεσα τον κατάλληλο τεχνικό για το πρόβλημα σας σε περίπτωση που δεν έχετε κάποια υφιστάμενη συνεργασία καλώντας μας στο 2310 277800

 

ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΕΣ ΔΑΠΑΝΕΣ

- Τί είναι οι κοινόχρηστες δαπάνες;

Κοινόχρηστες δαπάνες είναι το σύνολο των δαπανών που αφορούν εργασίες συντήρησης και επισκευής κοινόχρηστων χώρων και μηχανημάτων. Τα κοινόχρηστα έξοδα συνήθως περιλαμβάνουν: κοινόχρηστο λογαριασμό ρεύματος, καθαριότητα κοινόχρηστων χώρων, κοινόχρηστο λογαριασμό νερού, εργασίες συντήρησης και αποκατάστασης ανελκυστήρα.

 

- Πώς πρέπει να γίνεται η κατανομή των ποσών στις κοινόχρηστες δαπάνες;

Σύμφωνα με τον κανονισμό της πολυκατοικίας που προκύπτει από τον πίνακα “Οριζόντιας Ιδιοκτησίας” ο οποίος και δημιουργείται με την ανέγερση της πολυκατοικίας και υπογράφεται από τον ιδιοκτήτη κατά την αγορά του διαμερίσματος. Σύμφωνα με τον πίνακα αυτό τα κοινόχρηστα κατανέμονται ανά διαμέρισμα σύμφωνα με τα χαρακτηριστικά του κάθε διαμερίσματος:

  • το εμβαδόν του σπιτιού,
  • τον όγκο του διαμερίσματος,
  • το ποσοστό επί του οικοπέδου και
  • την αναλογία στους κοινόχρηστους χώρους

Αν τώρα δεν υπάρχει σχετικός κανονισμός στο καταστατικό της πολυκατοικίας, τότε οι νόμοι βάσει των οποίων γίνεται η κατανομή των κοινοχρήστων της πολυκατοικίας είναι οι εξής:

  • Ο νόμος 3741/1929 για την Οριζόντια ιδιοκτησία και
  • το ΠΡΟΕΔΡΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ της 27 Σεπτ. /7 Νοεμ. 1985 (ΦΕΚ Δ 631) σχετικά με τα έξοδα της κεντρικής θέρμανσης

- Πώς γίνεται η χρέωση του ανελκυστήρα;

Σύμφωνα με τον κανονισμό της πολυκατοικίας, τα ποσοστά του ανελκυστήρα θα βγαίνουν βάση αυτού. Σε περίπτωση που δεν υπάρχει κανονισμός ισχύει ο νόμος 3741/29 ο οποίος ορίζει ότι ο ανελκυστήρας βγαίνει βάση των τετραγωνικών μέτρων επί του χιλιοστού του οικοπέδου και προς αύξηση κάθε ορόφου.

 

- Πώς υπολογίζονται τα κλειστά διαμερίσματα;

Αν υπάρχει καταστατικό στην πολυκατοικία το οποίο να αναφέρεται στα κενά διαμερίσματα, τότε το καταστατικό υπερισχύει του νόμου και σύμφωνα με αυτό γίνεται ο καταμερισμός.

– Εάν δεν υπάρχει καταστατικό τότε η ισχύουσα νομοθεσία χωρίζεται σε 2 κατηγορίες. Στις πολυκατοικίες με κεντρική θέρμανση και σε πολυκατοικίες με αυτόνομη θέρμανση (ωρομετρητές-θερμιδομετρητές).

Στην 1η περίπτωση (κεντρική θέρμανση) η νομοθεσία που ισχύει είναι ο νόμος 3741/29 σύμφωνα με τον οποίο είναι αδιάφορο εάν το διαμέρισμα είναι κλειστό ή ανοιχτό εάν έχει πράγματα μέσα, αν είναι επιπλωμένο, κλπ. και θα πρέπει να συμμετέχει κανονικά σε όλα τα έξοδα όπως θα γινόταν εάν το διαμέρισμα ήταν κατοικημένο.

Στην 2η περίπτωση ο νόμος που ισχύει είναι το Πρ. Διάταγμα του 1985 σύμφωνα με το οποίο ισχύει ότι και παραπάνω για όλα τα έξοδα και συμμετέχει κανονικά εκτός από τη θέρμανση. Εκεί ο ιδιοκτήτης/ένοικος είναι υποχρεωμένος να πληρώνει μόνο το πάγιο θέρμανσης.

 

- Τί είναι το αποθεματικό της πολυκατοικίας;

Το αποθεματικό της πολυκατοικίας είναι ένα ταμείο που δημιουργείται –σαν μαξιλαράκι ασφαλείας– με σκοπό να αντιμετωπίσει μελλοντικές δαπάνες ή μεγάλες ανακαινίσεις/συντηρήσεις που μπορεί να προκύψουν για την πολυκατοικία. Το αποθεματικό συνήθως το διαχειρίζεται η Ένωση Συνιδιοκτητών της πολυκατοικίας και είναι προσβάσιμο μόνο για συγκεκριμένες ανάγκες και δαπάνες που σχετίζονται με τη συντήρηση και τη βελτίωση της πολυκατοικίας.

 

ΘΕΡΜΑΝΣΗ

- Η οικοδομή που κατοικώ έχει κεντρική θέρμανση. Έχω δικαίωμα να αποχωρήσω από το κεντρικό σύστημα θέρμανσης;

Το κάθε διαμέρισμα έχει την δυνατότητα να αποχωρήσει από την κεντρική θέρμανση και να αποκτήσει ατομική και έτσι απαλλάσσεται από τις δαπάνες κατανάλωσης καυσίμου. Ωστόσο, υποχρεούται να συμμετέχει στις κοινές δαπάνες προληπτικής συντήρησης και στις έκτακτες δαπάνες. Με απόφαση της πλειοψηφίας των συνιδιοκτητών της πολυκατοικίας μπορεί να αποφασιστεί η πλήρης απαλλαγή των ιδιοκτησιών που αυτονομούνται (ΠΔ 420/1987, όπως έχει τροποποιηθεί με το άρθρο 127 του Ν.4495/2017).

 

- Τί είναι το πάγιο θέρμανσης και γιατί υπάρχει;

Το πάγιο θέρμανσης είναι μια σταθερή χρέωση που επιβάλλεται σε κάθε διαμέρισμα της πολυκατοικίας, ανεξαρτήτως της πραγματικής κατανάλωσης. Αυτή η χρέωση είναι σταθερή και δεν αλλάζει ανάλογα με τη θέρμανση που θα καταναλώσει κάθε διαμέρισμα. Αρχικά, όταν ένα διαμέρισμα είναι κενό και δεν θερμαίνεται αυτόματα επηρεάζει και τα γειτονικά του διαμερίσματα. Για την ακρίβεια τα διαμερίσματα αυτά έχουν απώλειες θέρμανσης με αποτέλεσμα να πρέπει να καταναλώνουν περισσότερα καύσιμα. Επίσης, κατά τη μελέτη θέρμανσης της οικοδομής ο μηχανικός έχει τοποθετήσει έναν καυστήρα ο οποίος να καλύπτει τις ανάγκες συγκεκριμένου αριθμού διαμερισμάτων. Έτσι, όταν λιγότερα διαμερίσματα χρησιμοποιούν τον καυστήρα αυτό σημαίνει ότι αυτός για να λειτουργήσει καταναλώνει περισσότερα καύσιμα από ότι θα κατανάλωνε αν όλα τα διαμερίσματα ήταν γεμάτα.

 

- Τί είναι ωρομέτρηση και η θερμιδιμέτρηση;

Με το σύστημα της ωρομέτρησης, οι χρεώσεις των διαμερισμάτων γίνονται βάση των ωρών που έχει χρησιμοποιήσει κάθε διαμέρισμα την θέρμανση. Με τον δεύτερο σύστημα της θερμιδομέτρησης, οι χρεώσεις γίνονται βάση της ενέργειας που έχει καταναλώσει κάθε διαμέρισμα για την κάλυψη των αναγκών θέρμανσης.

 

ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗΣ

- Τί είναι η ασφάλεια αστικής ευθύνης του διαχειριστή;

Με την αστική ευθύνη διαχειριστή πολυκατοικίας, καλύπτεται ο ασφαλισμένος για ζημιές που τυχόν συμβούν σε τρίτους και σχετίζονται αποκλειστικά και μόνο με την διαχείριση και χρήσης των κοινόχρηστων χώρων ( είσοδος, κλιμακοστάσιο, διάδρομοι, ταράτσα, στέγη, μετόπες μπαλκονιών κλπ. )

 

- Επιτρέπονται τα κατοικίδια στην πολυκατοικία;

Σύμφωνα με τον νέο νόμο 4830/2021 ο κανονισμός της πολυκατοικίας μπορεί να προβλέπει μέγιστο αριθμό κατοικιδίων ανά διαμέρισμα όχι όμως να απαγορεύει σε όποιον μένει στην πολυκατοικία να έχει κατοικίδιο. Ο νόμος ορίζει ότι τα κατοικίδια διαμένουν στο ίδιο διαμέρισμα με τον ιδιοκτήτη τους και μόνο με ομόφωνη απόφαση της Γενικής Συνέλευσης των ιδιοκτητών, σε κοινόχρηστους χώρους της πολυκατοικίας όπως στην πυλωτή, στον κήπο, στον ακάλυπτο ή στην ταράτσα.

 

- Ποιες είναι οι ώρες κοινής ησυχίας;

Οι ώρες κοινής ησυχίας σε μια πολυκατοικία, σύμφωνα με την Αστυνομική Διάταξη 3 του 1996, αλλάζουν κατά τη θερινή και τη χειμερινή περίοδο. Δες πώς διαμορφώνονται παρακάτω:

Θερινή περίοδος από 1 Απριλίου έως και 30 Σεπτεμβρίου από τις 15:00 έως 17:30 και από 23:00 έως 7:00

Χειμερινή περίοδος από 1 Οκτωβρίου έως και 31 Μαρτίου από τις 15:30 έως 17:30 και από 22:00 έως 07:30.